Monday, August 22, 2011

Malu Nak Puasa

Ada sesiapa yang rasa cam takut2 segan2 malu2 ayam nak buat baik?

Itu biasa aku rasa. Sebab aku pun selalu je macam tu especially
kat tempat kerja. Duluuuu....ini cerita dulu lah. Waktu tu umur aku
15. Dalam family...waktu tu, aku yang paling erm...(bukan nak puji
diri sendiri ok) paling er...macammana nak cakap ek...paling ada
kesedaran tentang hukum hakam agama.

Waktu tu, kakak2 aku tak bertudung. Mak aku bertudung tapi mak x
galakkan aku bertudung. Kata mak aku nampak selekeh. Waktu tu Tuhan
saja yang Maha Tahu apa yang aku rasa. Aku terpaksa curi2 pakai
tudung...kalau anak2 remaja skang curik2 pakai tube n mini skirt..
hehehehe....aku plak terbalik.

Waktu tu...aku digelar Ustazah dlm family. Aku masih ingat aku suka
sangat kuih Sari Ayu...dek kerana itu kesukaan aku, kuih tu digelar
'kuih dakwah'!! Klakar...

Tapi berkat doa yang tak putus2...alhamdulillah. Sekarang family aku
dah banyak gila berubah. Malahan, sekarang aku rasa kakak2 aku
lebih baik amalnya, lebih dalam fahamannya tentang agama mutlak Allah.
Kakak sulung aku yang pernah ketawakan aku sebab bertudung waktu
nak angkat kain kat ampaian dah 3 kali ke Mekah (dah naik haji sekali)
Anak dia umur 6 tahun dah diajar bertudung....klasik kan?

Mak aku...erm...pun sama. Sekarang emak yang selalu ingatkan aku
tentang amal ibadat dan hukum hakam. Anak2 sedara aku sekarang
beruntung sebab uwan mereka da paksa dorang tutup aurat, sembahyang...
dan segala yang wajib. Syukur sangat2...

Aku belajar beberapa perkara dari pengalaman hidup aku sendiri.

Pertamanya,
Jangan takut menegakkan suruhan Allah dan ajaran Rasulullah.
Biarla orang kata kita geng surau ke, geng masjid ke...itu jauh
jauh jauh lebih baik dari dorang panggil kita 'geng tonggang',
'geng bohsia' dan 'geng farouk' (teringat gila-gila remaja plak...)

Macam lan Puasa ni...ada dak2 yang nak cuba berubah tu, terus
jadi tonggang balik sebab bila dorang nak start puasa...ada lak
mulu3 celahat lahanat yang mengejek. Biasalah...itu perangai syaitan...
dia dah tau dia nak ke neraka, tak bestla kalau dia p sensorang kan?

Tapi...
kalau kita wat derkkk all the time, dan layannnnnn jew mulut
celanat muhangat dorang tu, insyaAllah....dihujungnya, kita yang
success.

Keduanya,
Jangan pandang rendah pada manusia yang kita tengok macammmmm kurengg
je iman tu. Jangan terus cop dorang ni 'ahlul neraka' sebab,
hidayah tu milik Allah. Hanya Allah yang tahu pada siapa Dia nak
kasik. Kan kan kan??

Ari ni kita jumpa dorang pakai mini skirt ada tindik kat pusat, dalam
mulut ada rokok. Tapi mana la tau....esok2, mungkin pemakaian dorang
jauh lebih baik dan mulia dari kita. InsyaAllah.
.
.
.
.
.
.
.
Magic yang paling magic adalah Doa.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.