Monday, August 8, 2011

Orang Melayu Lebih Skeptikal untuk Berniaga

I love caking soooo much...but it doesn't mean everytime I bake for sure
jadi cantik vassss...tak. In fact banyak kali program try n error berlaku
di ruangan sempit yang aku panggil kitchen kat umah tu.

Tapi aku suka caking and pastrying....so salah ke kalau aku menyimpan
hasrat untuk memiliki sebuah kedai pastry satu ari nanti? Ok, perjalanan
karier aku memang pelik ok...

Belajar Biologi...pastu degree in landscape architecture...pastu kerja dalam
accounting...dan skang Inventory Controller. So far, xder satu pun antara
bidang2 ni yang aku x mampu catch up. Alhamdulillah...walaupun pelik,
tapi perjalanan hidup aku boleh dikategorkan sebagai 'smooth'

So...
Aku rasa, tak salah kalau aku bercita-cita nak own business sendiri...dan
x salah jugak kalau business tu adalah business yang berkaitan hobi aku!!
Mesti ramai yang kata "Memang la x salah.." Tapi percaya atau tidak...ramai
yang angkat kening sebelah bila aku suarakan hasrat hati aku.

Sebab kek aku ke dorang ni angkat kening cenggitu. Nak kata x sedap...tiap
kali jamu, habis licin la pulak. Apa ni?? Apa ni??!!! Pandangan angkat kening
sebelah tu sedikit sebanyak (banyak sebenarnya) buat aku down gila dowww...

Siap ada kakak aku cakap "Ko ni macam2la!! Kerja da elok2...gaji da tinggi..
kerja ajerla bebaik" Wooooo....pertama2nya, gaji aku tahap sederhana je ok...
yang keduanya....itu aku kerja untuk boss aku...tapi yg aku nak buat ni,
aku nak jadi boss.

Aku rasa family aku a bit sceptical about owning a business. Mungkin sebab
banyak contoh 'melingkop' dalam family kitorang. Atau mereka sceptical
pada aku?? Aku seriously tak fahamla...aku langsung tak dapat galakan,
padahal kalau nak diikutkan tempahan yang aku terima dalam caking making ni
dari tahun 2009 lagi....da cukup 2 buku ledgar...bagi aku, okla tu!!

Aku nak buat business sendiri...aku nak jadi tokeh! Bila aku yang tokeh,
aku boleh bagi lebih perhatian pada anak2 aku. Aku nak tambah anak ok...
paling2 lagi 2....kalau aku terus makan gaji macam ni. Aku akan hilang
momen-momen yang aku rasa 'sangat penting untuk mummy2 ibu2 dan mama2 macam aku'

"Kalau ko bisnes, boleh ke bulan2 ko dapat macam ko dapat skang??!!"

Aiyoo....itu manala aku leh jawab...Itukan rezeki, dan rezeki ni Allah yang
kasik kan? Nabi pun berniaga apa....

Aku boleh cari 1001 good reasons why I should build up my own business..
tapi andai kata aku kalah, lemah, putus asa....aku takut aku terpaksa
berhadapan dengan kata2
.
.
.
.
.
.
"Ha!!! tulah !! Orang da kata tak nak dengar! Degil!!"

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.